Πέμπτη 10 Μαρτίου 2011

ΣΤΡΑΤΙΓΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ

Προβολή εικόνας πλήρους μεγέθουςΟι σύγχρονοι Οργανισμοί κρίνουν τη γνώση ως πολυτιμότερο και στρατηγικό τους πόρο. Συνεπώς η κυρίαρχη ερώτηση είναι -  τι είναι γνώση; Η γνώση διακρίνεται συνήθως από τα στοιχεία και τις πληροφορίες. Επιπλέον το αμερικανικό κέντρο παραγωγικότητας και ποιότητας καθορίζει τη διαχείριση γνώσης ως τη  «συνειδητή στρατηγική που δίνει το δικαίωμα στους σωστούς ανθρώπους στο σωστό χρόνο και όπου βάζοντας τις πληροφορίες στο σωστό χρόνο θα επιδράσουν θετικά προς την Οργανική απόδοση». Κατά συνέπεια προκειμένου να παραμείνει ανταγωνιστικός ένας οργανισμός πρέπει αποτελεσματικά να δημιουργήσει, εντοπίσει, συλλάβει, και μοιραστεί τη γνώση και την πείρα του ανθρώπινου δυναμικού. Το κρίσιμο σημείο που θα οδηγήσει μια οργάνωση στην επιτυχία είναι «που η γνώση πρέπει να ρυθμιστεί και να αναπτυχθεί»; Μπορεί να εξαχθεί το συμπέρασμα ότι η σύνδεση μεταξύ της διαχείρισης γνώσης και της επιχειρησιακής στρατηγικής είναι ύψιστης σημασίας.

Επιχειρησιακή Στρατηγική
Οι δυνάμεις, αδυναμίες, ευκαιρίες, και απειλές (SWOT analysis- strengths, weaknesses, opportunities, threats) είναι ίσως η πιο γνωστή προσέγγιση στον καθορισμό της στρατηγικής, επηρεάζοντας και την πρακτική και την έρευνα για πάνω από 30έτη. Συνεπώς η στρατηγική πρέπει να ισορροπεί στην πράξη το εξωτερικό και εσωτερικό περιβάλλον το οποίο επηρεάζει έναν οργανισμό. Οι επιδράσεις του εξωτερικού περιβάλλοντος αφορούν ευκαιρίες και απειλές, και οι επιδράσεις του εσωτερικού περιβάλλοντος αφορούν δυνάμεις και αδυναμίες σε έναν οργανισμό. Προκειμένου να διατυπωθεί και να εφαρμοστεί μια αποτελεσματική επιχειρησιακή στρατηγική πρέπει να υπάρχει αυτογνωσία. Κατά συνέπεια το πρότυπο ανάλυσης – SWOT - βοηθά τους διευθυντές  να αναλύσουν τις δυνάμεις σε μια βιομηχανία, όπου προκαλούν τις ευκαιρίες και τις απειλές, και αφ' ετέρου περιγράφει τις εσωτερικές ικανότητες σε έναν οργανισμό. Μπορεί να εξαχθεί το συμπέρασμα ότι προκειμένου να δημιουργηθεί η επιχειρησιακή αξία, οι επιχειρήσεις πρέπει να εστιάσουν στον τρόπο με τον οποίο η γνώση χρησιμοποιείται για να χτίσει τις κρίσιμες ικανότητες.

Διαχείριση της Γνώσης ως Στρατηγικός Πόρος
Επιχειρήσεις που έχουν όντως σημαντική γνώση, εντούτοις, πρέπει να είναι σε θέση να συντονίσουν και συνδυάσουν τους παραδοσιακούς πόρους και ικανότητές τους με τους νέους διακριτικούς τρόπους, παρέχοντας περισσότερη αξία προς τους πελάτες τους από τους ανταγωνιστές τους. Κατά συνέπεια έχοντας πρόσβαση στους πολύτιμους πόρους μέσω της υποστήριξης των συστημάτων τεχνολογίας προόδου μπορούμε να δημιουργήσουμε το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Τέτοια συστήματα είναι το Διαδίκτυο,  και λογισμικά  προγραμματισμού όπως τα συστήματα διαχείρισης πόρων- Enterprise Resource Planning Systems. Συνεπώς η τεχνολογία θα μπορούσε να επιτρέψει την ολοκλήρωση των διάφορων συστημάτων και να επεκτείνει τους πόρους γνώσης πέρα από τους περιορισμούς. Τα οφέλη από την ανωτέρω στρατηγική πρόκληση είναι να βελτιωθεί η πίστη των πελατών, διαφοροποίηση από τους αντίπαλους ανταγωνιστές, βασικό σημείο στην επιτυχία για τον ανταγωνιστικό προσδιορισμό θέσης μιας επιχείρησης.

Διαχείριση Γνώσης – Ανταγωνιστική Σύνδεση Στρατηγικής
Η γνώση και οι διανοητικοί πόροι έχουν χαρακτηριστεί ως πολύτιμο ανταγωνιστικό προτέρημα και ένα ουσιαστικό μέρος της στρατηγικής. Συνεπώς οι επιτυχείς οργανισμοί πρέπει να αρθρώσουν τη σύνδεση μεταξύ της στρατηγικής και διαχείρισης/απόδοσης γνώσης. Προκειμένου να ενισχυθεί η ανωτέρω ανάγκη πρέπει υπάρχει εξουσιοδότηση σε όλο το ανθρώπινο δυναμικό ώστε να γνωρίζει, να μοιράζετε και αν εκτελεί την επιχειρησιακή στρατηγική. Επιπλέον αυτή η άρθρωση πρέπει να επεκτείνετε ώστε οργανωτικοί και τεχνολογικοί πόροι και ικανότητες να οδηγούν στην αύξηση της  αξίας του οργανισμού. Συνεπώς ο  αντίκτυπος της διαχείρισης γνώσης είναι καταλυτικός στην ανταγωνιστικότητα του οργανισμού και προσθέτει περισσότερη αξία στον οργανισμό.

Αυτές οι προσπάθειες να μαζευτεί συστηματικά η γνώση καλούνται διαχείριση γνώσης. Κατά συνέπεια οι οργανισμοί συνειδητοποιούν πόσο σημαντικό είναι να γνωρίζουν τον εαυτό τους και να είσαι σε θέση να κάνουν τη μέγιστη χρήση της γνώσης. Σήμερα η διαχείριση γνώσης θεωρείται σημαντικός στρατηγικά πόρος. Οι τεχνολογίες ενημέρωσης και επικοινωνιών είναι η οδός της διαχείρισης γνώσης. Κατά συνέπεια η σημασία της τεχνολογίας στη διαχείριση γνώσης πρέπει να προκαλέσει το νέο σύνολο συστήματος πληροφοριών που αναφέρεται ως συστήματα διαχείρισης γνώσης – ERPS. Μπορεί να εξαχθεί το συμπέρασμα ότι οι οργανισμοί για να κερδίσουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να διαχειριστούν τη γνώση αποτελεσματικά, ώστε να προσδίδουν περισσότερη αξία στον οργανισμό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου