Σάββατο 7 Ιουλίου 2012

Κρίσιμα Ερωτήματα για το ΓΕΣΥ

Ειναι πασιφανές ότι έχουν γραφεί και ειπωθεί πάρα πολλά για την οργάνωση και υλοποίηση του Γενικού Σχεδίου Υγείας (ΓΕΣΥ). Ήρθαν εμπειρογνώμονες από τις εκάστοτε κυβερνήσεις, παραδόθηκαν μελέτες, διορίσθηκαν διοικητικά συμβούλια, εκπαιδεύτηκε προσωπικό, αγοράστηκε εξοπλισμός και πολλά άλλα. Συνεπώς για να υλοποιηθούν τα πιο πάνω συνεπάγεται κόστος δεκάδων αν όχι εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.

Τα εκατομμύρια για την εφαρμογή του ΓΕΣΥ είναι από την τζέπη και το υστέρημα του Κύπριου φορολογούμενου. Είναι πολλά τα κριτικά ερωτήματα και οι ευθύνες γι’ αυτούς που βρίσκονται στα κέντρα λήψης αποφάσεων και εννοούμε τους εκάστοτε κυβερνώντες και βουλή (εκτελεστική και νομοθετική εξουσία) ως πιο κάτω: (1) αν υπάρχει ξεκάθαρο πλάνο εκτέλεσης και υλοποίησης του ΓΕΣΥ είναι ευθύνη του υπουργού Υγείας να το δημοσιεύσει γιατί υπάρχουν διφορούμενες απόψεις ως προς την υλοποίηση ή όχι, οι οποίες δημοσιεύθηκαν στον τύπο, (2) αν δεν υπάρχει, προς τι τότε όλη αυτή η  διασπάθιση τόσον εκατομμυρίων στην «μαύρη τρύπα», (3) για να εγκρίνει η βουλή τον προϋπολογισμό του ΓΕΣΥ συνεπάγεται λογικά ότι έχει εμπεριστατωμένη μελέτη για συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης του ΓΕΣΥ, (4) εφόσον υπάρχει τόση τρομερή καθυστέρηση στην υλοποίηση του γιατί ψηφίζονται τα κονδύλια των εκατομμυρίων ευρώ, (5) ποιος είναι υπόλογος για την διασπάθιση εκατομμυρίων ευρώ?

Όλα τα πιο πάνω, δηλαδή ο τρόπος και ο σκοπός που λαμβάνονται αποφάσεις υποδηλούν και την κουλτούρα ενός λαού. Δυστυχώς στην χώρα μας είμαστε σε κάποια θέματα χωρίς καμία υπερβολή στον πάτο. Δεν μαθαίνουμε από τα λάθη μας γιατί όλα περιστρέφονται γύρω από μικροπολιτικές και κομματικές σκοπιμότητες. Για να αλλάξει η παρούσα κατάσταση της σάπιας κουλτούρας χρειάζονται τρομερές προσπάθειες επιμόρφωσης, οργάνωσης, εκτέλεσης, επιλογής των κατάλληλων εκπαιδευτών όπου η αρχή της αλλαγής ξεκινά από το σπίτι και το σχολείο. Γιατί αυτό θα το πετύχουμε όταν ο πολίτης αυτής της χώρας θα αγαπά την πατρίδα του πρώτα και μετά θα βάζει το προσωπικό συμφέρον.

 Απλώς αναφέρω ένα παράδειγμα για να τεκμηριωθούν τα πιο πάνω προαναφερθέντα: στην Αμερική για να καταπολεμηθεί η απάτη από μεγάλα διευθυντικά στελέχη διαμέσου ενός προγράμματος, η Κυβέρνηση σε συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα εισήγαγαν στο δημοτικό σχολείο μάθημα για την αξία του χρήματος, την απάτη, τις συνέπειες της απάτης και τις βασικές αρχές του ηθικού μάνατζμεντ. Τελειώνοντας να αναφέρω ότι στην χώρα μας δεν μάθαμε να διεκδικούμε τα δικαιώματα μας. Όταν μάθουμε να τα διεκδικούμε τότε θα έχουμε και τον κατάλληλο σεβασμό από όλους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου